26.10.11

NeW NeW FAvOrItEs FooD (KARAMEL)



Inilah makanan kegemaran saya yang terbaru. Sedap tau! Belum rasa belum tau macam mana rasa kesedapannya. Korang pernah makan or cuba buat kek ni? Saya pernah,kali pertama saya makan kek ini adalah pada bulan puasa iaitu bulan ramadhan,pada bulan lalu. Sejak daripada itu,Setiap hari saya beli kek ini untuk di makan. Korang nak resipi dia  tak?? Kalau nak ambil pen dan kertas salin resipi kat bawah,x taulah jadi ke tak korang buat kek ni? saya buat pon x jadi. Tapi mak kawan saya buat pakai resipi ni jadi per.



Bahan-bahan ( 4 )

  • bahan A 2 sudu gula utk dibuat gula hanggus bahan B 1 cawan susu cair 70 grm gula castor 1 sudu esen vanila 3 bji kuning telur bahan c 3 bj kuning telur 70 gram gula castor 135 ml air 45ml minyak msk 140 gram tepung gandum 1 sudu baking powder
  • bahan D 6 bj putih telur,70gram gula castor,1 sudu cream tartar


Cara-cara

  1. bahan A-dibuat gula hanggus biar sejuk bahan B buat karamel campur suma bahan gaul utk pecahkan kuning telur.jgn pukul nanti karamel x cantik. bahan c campur suma bahan pukul sampai kembang n putih -ketepikan bahan D(marigue) masuk suma bahan pukul sampai kembang sehingga bertanduk dan tak tumpah bila diterbalikkan. campur bahan D dan C kaup balikkan sahaja..bahagikan kepada 2 bahagian colourkan ikot suka... tuang karamel dlm loyang pehtu lapiskan adunan kek tadi keatas karamel..jgn risau adunan x akan bercampur ngan karamel kerana adunan ini ringgan sangt....bakar secara double boiling..160c selama 40 minit.selamat mencuba,,,

Thanks kepada sesiapa yang sudi membaca ini!!
~Tiada paksaan untuk membuat kek  ini.. 



Jangan lupa tinggalkan komen anda..

No comments: